Kako ozvučiti akustičnu ili klasičnu gitaru?
Ozvučavanje akustične ili klasične gitare može se obaviti na više načina, u zavisnosti od željene zvučne slike, budžeta i namene. Evo nekoliko najčešćih metoda:
1. Magnet – pikup (samo za metalne žice, akustične gitare)
Magnetni pikapi se postavljaju u zvučni otvor gitare, slično kao kod električnih gitara, i hvataju vibracije žica preko magnetnog polja.
Često jačina zvuka zavisi od rastojanja žica od magneta i od jačine samog magneta.
- Prednosti: Stabilan signal bez mikrofonije, jednostavno postavljanje i skidanje, uglavnom poseduju svoj kabl do pojačala.
- Mane: Zvuk može biti manje „akustičan“ i više podsećati na zvuk električne gitare.
Kako koristiti: Magnet se pručvršćuje pokretnim žabicama u rezonantni otvor gitare i priključuje direktno u pojačalo ili miksetu.

2. Ugradni piezo
Piezo pikapi su najčešći način ozvučavanja akustičnih gitara za žive nastupe. Ovi pikapi se postavljaju ispod kobilice i hvataju vibracije žica direktno.
Postoji više vrsta pieza, u obliku pletene niti, tanke trakice, klasičnog pieza...
- Prednosti: Pouzdan i jednostavan za korišćenje na koncertima, otporan na mikrofoniju.
- Mane: Zvuk može biti pomalo „plastičan“ i neodgovarajući za studijsko snimanje, zbog nedostatka prirodnih nijansi zvuka.
Kako koristiti: Radi se ugradnja ispod sedla i vrlo često se kači na neko predpojačalo. Takođe može ići i samostalno u pasivnoj varijanti.

3. Dualni sistem (kombinacija pieza i mikrofona)
Za najbolji balans između prirodnog i direktnog zvuka, mnogi gitaristi koriste kombinaciju piezo pikapa i internog mikrofona. Ovo omogućava fleksibilnost u podešavanju zvuka i prilagođavanje različitim situacijama.
- Prednosti: Maksimalna kontrola nad zvukom, kombinacija prirodnosti i jasnoće.
- Mane: Skuplji i kompleksniji sistemi, zahteva iskustvo u podešavanju.
Kako koristiti: Kombinacija dualnog sistema omogućava gitarskim tehničarima ili izvođačima da balansiraju signale pikapa i mikrofona kako bi postigli idealan zvuk za bilo koji nastup ili snimanje.

4. Interni mikrofon
Ova metoda kombinuje prednosti kondenzatorskog mikrofona i pikapa. Interni mikrofon se postavlja unutar tela gitare, gde hvata prirodan zvuk i vibracije.
- Prednosti: Izuzetno prirodan zvuk, mogućnost kombinovanja sa piezo pikapom za balansiran ton.
- Mane: Mikrofonija može biti problem na većim zvučnim snagama, kompleksnije postavljanje.
Kako koristiti: Ovaj sistem obično dolazi kao deo fabrički ugrađenih ozvučnih sistema na akustičnim gitarama. Zvuk se može prilagoditi mešanjem signala iz mikrofona i pikapa. A problem mikrofonije se može korigovati gumenim čepovima koji se postavljaju na otvor rezonantne kutije.

5. Kontaktni pikap
Kontaktni pikapi, poznati i kao transdjuserski pikapi, hvataju vibracije tela gitare umesto žica, što daje prirodniji i topliji zvuk u odnosu na piezo pikape.
- Prednosti: Pruža topliji i prirodniji zvuk, pogodan za žive nastupe i snimanje.
- Mane: Mogućnost mikrofonije i potrebe za pažljivim pozicioniranjem.
Kako koristiti: Kontaktni pikap se lepi na telo gitare, obično u blizini kobilice. U zavisnosti od pozicije, možete dobiti različite tonove, pa je preporučljivo eksperimentisati sa mestom postavljanja.

6. Kondenzatorski mikrofon
Kondenzatorski mikrofon je klasičan izbor za ozvučavanje akustičnih gitara, posebno u studijskim uslovima. On hvata prirodan i detaljan zvuk gitare, pružajući jasnoću i preciznost.
- Prednosti: Vrlo prirodan zvuk, dobar za studio.
- Mane: Može biti osetljiv na pozadinsku buku, manje praktičan za žive nastupe zbog mogućnosti mikrofonije.
Kako koristiti: Postavite mikrofon ispred gitare, obično prema zvučnom otvoru ili malo iznad njega, na udaljenosti od 15-30 cm. Možete eksperimentisati sa položajem da biste našli najbolji balans između basa i visokih tonova.